Danske IO Interactive genopfinder James Bond

Af: 
ThomasBense
17. maj 2026
Efter at have tilbragt tid med IO Interactives kommende satsning, "007 First Light", står det lysende klart: Agent 007 er ikke bare tilbage – han er genfødt med en selvtillid, der ikke bare kaster glans over IO, men også over Danmark som spilnation. Jeg tør godt spå allerede nu, at spillet bliver en seriøs kandidat til titlen som Game of the Year.

En helt ny begyndelse

Baggrunden for projektet er i sig selv en spilhistorisk begivenhed. Danske IO Interactive, som du blandt andet kender fra Hitman-serien, fik for få år siden den ultimative tilladelse af EON Productions: At skabe deres helt egen James Bond. Det er derfor ikke en digital udgave af en eksisterende film, men en original fortælling om, hvordan en ung mand bliver til den agent, vi alle kender.

At det er en "Origin Story", er en af spillets største styrke. Det giver IO muligheden for at sætte deres helt eget aftryk på universet uden at være bundet af en specifik skuespiller eller tidslinje.

Min oplevelse

Jeg har, bag lukkede døre, fået mulighed for at spille tre baner, der tog mig på tværs af kloden.
Miljøerne er ekstremt alsidige og rammer præcis den jetset-vibe, man er forvent med fra Bond film fra iskolde bjergtinder til støvede, eksotiske markedspladser, til mingling på store galla events.

Tre take-aways fra min oplevelse:

1. Sammensmeltningen af to giganter Spillet føles som den perfekte hybrid. Forestil dig den filmiske action og de storslåede set-pieces fra Uncharted smeltet sammen med den taktiske dybde og snigmorder-præcision fra Hitman. Du har friheden til at vælge din vej, men du føler dig altid som en del af en større, koreograferet film. Er du til Action eventyr er det her et must have.

2. Musikken og atmosfæren Det er umuligt ikke at blive suget ind, når soundtracket rammer. Med Lana Del Rey i spidsen for titelsangen får spillet øjeblikkeligt den melankolske og storslåede Bond-tyngde. Som en ekstra genial detalje dukker selveste Lenny Kravitz op i en gæsteoptræden, hvilket understreger, at IO sigter efter den absolutte superliga af underholdning.

3. En Bond med kant (og charme) Glem alt om en stiv og formel agent. Den unge Bond i First Light er kæk, charmerende og fysisk overlegen på en måde, der minder utroligt meget om Nathan Drake (fra Uncharted). Han begår fejl, han har humor, og han føles menneskelig midt i de ekstreme situationer.

Historien i førersædet

Noget af det mest befriende ved 007 First Light er strukturen. I en tid, hvor alt absolut skal foregå i gigantiske, åbne verdener, tør IO Interactive at lave et stramt, historiebåret spil.

Jeg må indrømme, at jeg ofte mister pusten i de store "sandkasser", hvor man ofte spilder timer på ligegyldige sidemissioner og ender med aldrig at se rulleteksterne. Her bliver man, ud fra det jeg har prøvet, skubbet fremad af et plot, der vil frem. Man føler sig prioriteret som spiller; hvert øjeblik tæller, og tempoet er knivskarpt.

Læs også: 007 First Light kan ikke overvurderes

Udfordringer

Selvom potentialet er enormt, vil der naturligvis også være nogle udfordringer. Jeg kender på nuværende tidspunkt ikke spillets fulde længde, men jeg har hørt nogle ret pålidelige meldinger, og jeg forestiller mig derfor, at nogle vil mene, at det bliver for kort. Personligt har jeg dog ikke brug for et gigantisk, langt spil; jeg har brug for, at det er godt, fængslende og motiverer mig til at gennemføre det. Min kollega og jeg talte også om styringen efter vores tid med spillet. Han syntes, at det til tider kunne være lidt svært at navigere 007 rundt, så der er måske en smule tilvænning forbundet med gameplayet. Når det er sagt, så spillede vi på en tidlig kode, så det kan meget vel være noget, IO Interactive når at finpudse og rette til inden den endelige udgivelse

Nogle vil nok også mene, at denne udgave af James Bond er lige lovlig "kæk". Jeg kan personligt rigtig godt lide det. Som skrevet giver det mig stærke Nathan Drake-vibes, så man skal altså ikke forvente Daniel Craigs mere rå og dystre udgave af 007.

"Vinduet", som spillet kommer ud i, er til gengæld virkelig godt. Der er kun få andre spil, der kæmper om kundernes opmærksomhed lige nu, og derfor tror jeg, at man, måske lidt heldigt, lander et rigtig godt sted. Det er klogt at udgive det nu, før det store stormvejr i efteråret, hvor der lander en masse store titler. Det tætte efterårsprogram kan dog også blive årsagen til, at 007 First Light i sidste ende ikke snupper førstepladsen som årets spil, da der som bekendt lander specielt en særdeles stor konkurrent senere på året.

Endelig håber jeg, at der gemmer sig nogle gode easter-eggs i det færdige spil. Det kunne være genialt, hvis man på en eller anden måde skal forholde sig til Agent 47, eller hvis der er en overskrift på en avis med en intern dansk reference, noget, IO Interactive jo har gjort med succes tidligere. Og hvem ved, måske kommer man ovenikøbet forbi København som en af spillets destinationer?

Dommen indtil videre

IO Interactive har ikke bare lavet et spil om James Bond. De har skabt fundamentet for en ny serie af 007-spil. Hvis resten af spillet holder det niveau, jeg har set i disse tre baner, så har vi ikke bare fat i Danmarks største spilprojekt nogensinde, vi har fat i det, der tegner til at blive en kæmpe succes. Det kan igen være med til at markere Danmark på verdenskortet, når det gælder spiludvikling, og måske endda igen få spil på den politiske dagsorden her i Danmark og inspirere andre studier til, at selvom vi bor i et lille land, kan vi godt lave store spil.

Jeg kommer til at fordybe mig meget mere i 007: First Light, det kan du følge på Pixel.tv og de andre medier, som jeg kommer til at berette til.

007 First Light udgives d. 27. maj til PC, PS5, Xbox, og på et senere tidspunkt Nintendo Switch 2

Har du brug for en moderator, foredragsholder, konsulent eller gaming ekspert? Kontakt mig her.

Andre har også læst