Anmeldelse: 007: First Light, en perfekt cocktail!

Af: 
ThomasBense
27. maj 2026

Jeg har glædet mig som et lille barn. Det er ikke den store overraskelse ...Efter at have tilbragt adskillige timer i selskab med det netop udgivne 007 First Light, sidder jeg tilbage med en følelse af, at min personlige hype ikke bare blev indfriet – den er blevet overgået..

Det er Danmarks absolut dyreste underholdningsprodukt nogensinde, det har været oppe at vende i medierne af flere omgange. Der er satset massivt, men jeg er overhovedet ikke i tvivl om, at det kommer til at tjene sig selv hjem igen. For det første fordi produktet er i absolut særklasse, og for det andet fordi timingen er genial. Der er simpelthen intet på markedet lige nu i de her måneder, der kan konkurrere med det her ambitionsniveau. og den kvalitet af underholdning du får i det nye Bond spil.

Det er en gigantisk cadeau til danske IO Interactive, at de har fået lov til at overtage "nøglerne" til en af popkulturens allerstørste helligdomme og ovenikøbet skabe deres helt eget take på James Bond universet, det er for mig nok noget af det mest imponerende, og det at de har fået lov til at lave deres egen Bond historie er en af de faktorer, der gør, at det bliver en succes.

Spillet fungerer nemlig som selve startskuddet til alt det, som vi er mange, der kender og elsker. Vi møder en helt ung James Bond, der kæmper for at sin 'Double-O'-status, vi er med i åreene hvor karakteren, attituden og de ikoniske vaner bliver støbt.

En uimodståelig cocktail

Hvad kan man så forvente, når man trykker "Start"? Hvis jeg skal beskrive min oplevelse kort, så har udviklerne formået at ryste den perfekte Martini-cocktail: De har taget de bedste, filmiske elementer fra Uncharted-serien, den kække Nathan Drake stil, og blandet dem med den taktiske frihed og snilde fra Hitman.

Flere af missionerne er bygget op med et fantastisk momentum, der med det samme leder tankerne hen på Nathan Drakes vildeste eskapader. Det skyldes i høj grad også vores hovedperson. Det her er ikke den trætte, kolde James Bond, vi har set i de seneste film. Det her er en ung, kæk udgave af Agent 007. Han har altid en frisk, flabet bemærkning klar på læben, uanset hvor alvorlig situationen spidser til. Det giver spillet en fantastisk lethed midt i de intense skuddueller. Det er der formentlig nogle, der ikke vil bryde sig om, jeg kan godt lide det, det gør spillet frisk og man sidder ikke konstant og sammenligner med om det nu også ligner "den rigtige" Bond.

Der er masser af action og solid udfordring undervejs, en god kombination af spænding og puzzles.
Du får fede gadgets fra Q, Bond skurke i særklasse, et vildt tema, fede biler og ja ...bond-babes (må man det i 2026!? og må man i mit tilfælde godt sige højt, at man godt kan lide det!?).

I stedet for at tabe spilleren i en uoverskuelig, åben verden, har man valgt at holde skarpt fokus på en stærk, lineær historie. Du bliver "taget i hånden" og fulgt godt på vej gennem plottet, hvilket gør oplevelsen utroligt filmisk og fokuseret. Og bare rolig, sværhedsgraden kan justeres, så alle kan være med, uanset om man er hardcore gamer eller bare har brug for et action fix.

Stjernedrys

Som i enhver ægte James Bond-fortælling, der tager sig selv seriøst, bliver stilen lagt lige med det samme. Spillet åbner med en fuldstændig forrygende og hæsblæsende introsekvens, der øjeblikkeligt sætter den helt rigtige agent-stemning.

Når vi taler om stemning, så er der ikke sparet på stjernedrys. Ingen ringere end Lana Del Rey har leveret soundtracket, og hendes melankolske, storslåede toner passer perfekt til Bond-universet, det kunne lige så godt have været soundtracket til den næste film, men hun var heldig at få lov at levere sin bond-snag til spillet. I karakter galleriet dukker blandt andre Lenny Kravitz op i en skurkerolle, der godt kunne have været større.

Kravitz er ikke den eneste stopklods på din vej. For som vi ved, står og falder en god Bond-historie med sine skurke. Du støder på flere forskellige modstandere undervejs, og selvom Lenny gør det godt, er han langt fra den mest væmmelige. Du render ind i et par hvad skal vi sige ...typer undervejs, der er så iskolde og kyniske, at det løber en helt koldt ned ad ryggen, det gør fornøjelsen endnu større når så man besejrer dem.

Skønhedsfejl i et mesterværk

Er spillet fejlfrit? Nej, det er det ikke. Jeg har stødt på grafiske fejl og glitches her og der undervejs. Det er den slags, man ofte ser i store, komplekse udgivelser, måske nogle kan huske flyvende heste. og det som var værre, i Assassin's Creed. Det vigtige er, at de i 007 First Light: ikke har været ødelæggende for min spiloplevelse. Det er ren kosmetik, som hurtigt overskygges af det fængslende gameplay-loop.

Her, som et eksempel, en situation hvor jeg forsvandt ind i en kasse ...smart fordi mine fjender ikke kunne ramme mig, heldigvis ikke noget som ødelagde oplevelsen.

Konklusion

For mig hersker der absolut ingen tvivl: Det her er det bedste Bond-spil, vi har fået siden GoldenEye på Nintendo 64. Det er også bedre, men det spil har jo opnået kultstatus for mange af os, fordi det definerede en hel generation og introducerede os til split-screen multiplayer i kælderen. Men 007 First Light løfter arven og bringer agenten sublimt ind i den moderne spilverden.

007 First Light leverer alt det, man håber på: intens action, suveræn atmosfære, fantastiske skurke og en Bond, man rent faktisk gider at hænge ud med. 007: First Light er et Must-have spil hvis man er til action-eventyr.

Det er en magtdemonstration i moderne action-eventyr, og som jeg har både sagt og skrevet tidligere kommer det her til at være blandt årets bedste spiludgivelser, og kommer forhåbentlig til at skabe endnu større anerkendelse af Danmark som spilnation både her i landet, og internationalt.

Karakter: 6 ud af 6 stjerner.

Herunder en kort video lavet, efter vi havde haft spillet mellem hænderne, i ganske kort tid.

Har du brug for en moderator, foredragsholder, konsulent eller gaming ekspert? Kontakt mig her.

Andre har også læst